0
(0)

Czym jest i jak dbać o jego poziom

Kolagen

kolagen

Kolagen powstaje przez usieciowanie i zwijanie się aminokwasów w celu utworzenia włókien kolagenowych. Stanowi około 75% masy skóry i około 30% całkowitej masy białka ciała. Strukturalnie składa się z długich włókien białkowych, które wzmacniają skórę i utrzymują ją razem. Kolagen pomaga komórkom skóry w naprawie i odnowie oraz utrzymuje jej nawilżenie.

Istnieje co najmniej 16 podstawowych odmian kolagenu w naszym ciele i można je znaleźć w tkance łącznej, ścięgnach, chrząstkach, więzadłach, zębach, kościach, zastawkach serca, a nawet rogówce oczu. Chociaż skóra zawiera dużo kolagenu, gdy jesteśmy młodzi, jego produkcja zmniejsza się wraz z wiekiem.

Badania pokazują, że miejscowe stosowanie kolagenu nie pomaga w utrzymaniu młodzieńczego wyglądu skóry. Ponieważ kolagen składa się z dużych cząsteczek białka, nie jest w stanie wniknąć w skórę, co utrudnia penetrację głębszych warstw skóry. Chociaż może on pomóc w utrzymaniu poziomu nawodnienia, jeśli zobaczysz hydrolizowany kolagen reklamowany jako miejscowy, cudowny składnik, nie zawracaj sobie nim głowy. Zamiast tego szukaj produktów zawierających peptydy, witaminy i przeciwutleniacze, które mogą zwiększyć zapasy kolagenu i przywrócić elastynę.

 

Naturalne wytwarzanie kolagenu

Kiedy ciało wytwarza kolagen, łączy aminokwasy czyli składniki odżywcze, które otrzymujemy ze spożywania pokarmów bogatych w białko, takich jak wołowina, kurczak, ryby, fasola, jajka i produkty mleczne.

Proces wymaga również witaminy C, cynku i miedzi. Potrzebę na witaminę C możemy zaspokoić jedząc owoce cytrusowe, czerwoną i zieloną paprykę, pomidory czy brokuły. Minerały można pozyskać jedząc mięso, skorupiaki, orzechy, produkty pełnoziarniste i fasolę.

 

Suplementy kolagenowe

Pomimo obfitości kolagenu w naszych ciałach, stał się on najlepiej sprzedającym suplementem, który rzekomo poprawia włosy, skórę i paznokcie.

Kolagen po raz pierwszy pojawił się jako składnik kremów i serum do skóry. Jednak jego skuteczność jako preparatu do miejscowego stosowania była podważana nawet przez dermatologów, ponieważ kolagen nie znajduje się naturalnie na powierzchni skóry, ale w jej głębszych warstwach. Włókna kolagenowe są zbyt duże, aby przeniknąć przez zewnętrzne warstwy skóry, a badania nie potwierdziły, że krótsze łańcuchy kolagenu, zwane peptydami, są bardziej skuteczne.

Uważa się, że doustne suplementy kolagenowe w postaci tabletek, proszków i niektórych produktów spożywczych są skuteczniej wchłaniane przez organizm i gwałtownie zyskały popularność. Mogą być sprzedawane jako peptydy kolagenowe lub kolagen hydrolizowany, czyli rozłożone formy kolagenu, które są łatwiej przyswajalne. Suplementy kolagenowe zawierają aminokwasy, elementy budulcowe białka, a niektóre mogą również zawierać dodatkowe składniki odżywcze związane ze zdrową skórą i włosami, takie jak witamina C, biotyna lub cynk.

Spragnieni dobrej kuchni? Zapraszamy na nasz portal! emame-k.com

Co mówią badania na temat suplementów kolagenowych?

Większość badań nad suplementami kolagenowymi dotyczy zdrowia stawów i skóry. Brakuje badań na ludziach, ale niektóre kontrolowane testy wykazały, że suplementy kolagenowe poprawiają elastyczność skóry. Inne badania wykazały, że suplementy mogą poprawić ruchomość stawów i zmniejszyć ból stawów, taki jak w przypadku choroby zwyrodnieniowej stawów lub u sportowców. Kolagen stanowi około 60% chrząstki, bardzo twardej tkanki, która otacza kości i amortyzuje je przed wstrząsami spowodowanymi ruchami o dużym natężeniu, tak więc rozpad kolagenu może prowadzić do utraty chrząstki i problemów ze stawami.

Minusem suplementów kolagenowych jest niewiadoma, co dokładnie zawiera lub czy suplement zrobi to, co pokazuje etykieta. Ponad to przyjmowanie suplementu kolagenowego może stać się wymówką, aby nie praktykować zdrowych nawyków, które mogą chronić przed spadkiem produkcji kolagenu, takich jak wystarczająca ilość snu czy rzucenie palenia.

 

Czy można jeść kolagen?

Żywność zawierająca kolagen lub taka, która pomaga w produkcji kolagenu to: ryby, skorupiaki, mięso, pomarańcze, kiwi, papryka, jajka, produkty pełnoziarniste. Brakuje jednak badań wykazujących, że spożywanie kolagenu może bezpośrednio korzystnie wpływać na zdrowie skóry lub stawów. Podczas trawienia w żołądku kolagen rozkłada się na aminokwasy, które są następnie rozprowadzane wszędzie tam, gdzie organizm najbardziej potrzebuje białka. Jednak wiele produktów spożywczych wspierających produkcję kolagenu jest ogólnie zalecanych jako część zdrowego planu żywieniowego.

 

Żywność zawierająca kolagen

    Istnieją pokarmy bogate w kolagen, szczególnie twarde kawałki mięsa pełne tkanki łącznej, takie jak pieczeń, mostek i karkówka. Jednak nie zaleca się spożywania dużych ilości czerwonego mięsa w ramach długoterminowej, zdrowej i zrównoważonej diety. Kolagen znajduje się również w kościach i skórze ryb słodkowodnych i morskich.

    Rosół kostny, jest uznawany jako zdrowa żywność bogata w kolagen. Proces polega na gotowaniu kości zwierzęcych w wodzie i niewielkiej ilości octu (aby pomóc rozpuścić kości i uwolnić kolagen i minerały) od 4 do 24 godzin. Jednak ilość aminokwasów będzie się różnić w poszczególnych partiach w zależności od rodzaju użytych kości, czasu ich gotowania i stopnia przetworzenia.

    Żelatyna jest również formą kolagenu wytwarzaną przez gotowanie kości zwierzęcych, chrząstek i skóry przez kilka godzin, a następnie pozostawienie płynu do ostygnięcia. Rozpad tkanek łącznych wytwarza żelatynę.

 

Pokarmy zwiększające produkcję kolagenu

    Uważa się, że kilka pokarmów wysokobiałkowych wspomaga produkcję kolagenu, ponieważ zawiera aminokwasy, które wytwarzają kolagen, czyli glicynę, prolinę i hydroksyprolinę. Należą do nich ryby, drób, mięso, jajka, nabiał, rośliny strączkowe i soja.

    Produkcja kolagenu wymaga również składników odżywczych, takich jak cynk, który znajduje się w skorupiakach, roślinach strączkowych, mięsie, orzechach, nasionach i pełnych ziarnach; oraz witamina C z owoców cytrusowych, jagód, zielonych warzyw liściastych, papryki i pomidorów.

Średnia ocen 0 / 5. Ilość głosów: 0

Brak głosów!

Podobne artykuły

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Zobacz wszystkie komentarze